torsdag 1 april 2010

Kramas

Jobbade i tisdags. Jag känner varken programledare eller expertkommentator särskilt väl, har bara träffat dem några gånger och aldrig pratat annat än jobb. Sprang på dem på väg till körismötet tillsammans med producenten. Programledaren och expertkommentatorn skakar hand med producenten - manlig - och sedan böjer sig kommentatorn fram och ger mig en kram. Det kändes ganska naturligt dock, han talar och ser ut som en stor teddybjörn, jag kan garanterat tro att han är kramtypen. När däremot programledaren först ser lite obekväm ut, men ändå bestämmer sig för att följa exempel och ge mig en stel kram... Nja.

Vad är det för oskriven regel som säger att tjejer ska man krama? Till och med på 1800-talet, när kvinnorna verkligen sågs som sköra mähän - tog man dem i hand. Jag tycker inte om att kramas med människor jag inte känner. Jag tycker knappt om att krama mina tjejkompisar. I alla fall inte nykter.

Jag kramas helst med familjen - eller, inte Lucas, vi har kramats typ fyra gånger i hela våra liv. Så tycker jag om att kramas med J, eftersom han är lång och bredaxlad. Sen tycker jag om att liksom hänga på mina vänner, med ena armen om axeln sådär. Men en fullskalig kram? Inte riktigt min grej, vet inte varför.

Och så till råga på allt ska jag krama mina kollegor. Det är ju en grej när man känner varandra, men när man inte gör det... Det blir alltid stelt. Var ska jag göra av huvudet? Man kan ju inte luta huvudet mot hans axel, eller lägga kinden mot sidan av huvudet. Det blir någon variant där man sträcker sig så mycket som möjligt, så att halssenorna står som järnvägsspår på halsen och som förmodligen ser ut som när man badar och inte vill blöta håret. Hur nära ska jag stå? Jag vill ju inte att vissa saker ska gossas mot andra saker. En eller två armar om? Hur länge ska kramen pågå? Det blir en sån där halvkram, med en arm och två dunkar i ryggen. Jävligt casual, verkligen.

Tacka vet jag PF, som inte bara är duktig på sitt jobb, trevlig och omtänksam, utan dessutom skakar hand med mig som med alla andra, alternativt klappar två gånger på axeln. I like!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar