måndag 5 april 2010

Från flicka till kvinna - eller?

Jag minns när jag gick i mellan/högstadiet. Jag var ett år yngre än mina klasskompisar och utvecklades tillika senare. Jag minns att jag tyckte att det var ganska jobbigt att inte ha bröst och hår mellan bena, som man så fint kallade det. Då var det lite en underförstådd tävling om vem som fick det först eller hade störst eller hade mest. Allt sånt man idag tycker är jobbigt var man ju superpsyked över att få: mens, pubeshås, skägg osv. Det var som ett husdjur; man längtade och längtade, och idag svär man över hur jävla mycket tid och omsorg det kräver.

Och just det här med det kvinnliga pubeshåret är ju en ständigt återkommande fråga. Jag kan förstå att killar inte vill ha... ja, vad är problemet? Hår i munnen? Jag har ju faktiskt ingen aning om vad problemet kan tänkas vara. Men det är uppenbart - typ som i orangea två meter höga varningskoner, röda blinkande lampor och ett flyglarm - att de tycker att man ska vara len som en babystjärt där nere. Jag undrar mest: hur sexig är en urinvägsinfektion?

Trots allt är håret ett stort skydd mot en hel massa saker, och att raka bort det kan innebära ganska jobbiga bieffekter, som till exempel urinvägsinfektion. Räknar killarna in detta i sin kalkulering över kvinna plus pubes är lika med NO GO!!! Och framför allt: uppskattar de verkligen alla tjejers slit över silkeslena ben och ett lika silkeslent venusberg?

Vad hände egentligen? Från att man inte var lika mycket kvinna som de andra tjejerna i klassen för att man hade ett barns underliv, till att man är en kvinna som kommer att få lyfta ögonbryn, en blick åt sidan, ett långt ”alltså…” innan alla polarna får veta att man inte var så fräsch där nere, just för att man inte såg ut som ett barn.

Vadan dessa kiddy-fiddler-vibes?

2 kommentarer:

  1. Jag tänkte, som medlem av den där manliga gruppen, protestera lite och säga att det faktiskt inte är alla killar som vill ha det så (iaf inte jag). Jag tror inte att Audrey Hepburn hade ett slätrakat venusberg, om man säger så ;)

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att det finns några hälsomedvetna killar därute. Jag tänkte ganska länge att det kan väl inte vara en så stor grej. Men så fort man vidrör ämnet har ungefär 92% av alla killar jag diskuterat med varit närmast skräckslagna när de talar om tjejer som - hemska tanke - inte är rakade. Jag har egentligen bara en sak att säga som svar: "alltsååå..."

    SvaraRadera