onsdag 7 april 2010

Lägenheten, kapitel 1: "Kapaow!"

Jag utropar kaosvarning och kräver att det omedelbart skapas en insamling för offren som säkerligen någonstans ligger begravda under allt SKIT jag har i min lägenhet. Vadan detta: inga förvaringsutrymmen!? Inget källarförråd och knappt några skåp. Jovisst, jag har ju ett förråd i anknytning till sovrummet, men jag ser det inte så mycket som "förråd" som "fabulous walk-in closet". Vad göra?

Problem ett: bokhyllor. Eftersom jag förmodligen aldrig kommer att hitta en bokhylla jag tycker är snygg - de är ett unikum - har jag bestämt mig för att sätta upp hyllplan längs med taket i hela lägenheten. Förhoppningsvis räcker det. Jag har ju lite av en bokfetish och samlar tillika på böcker jag aldrig kommer att läsa. Till exempel har jag en hel pappkasse full med Kitty-böcker från 50-talet och framåt. Även Kitty-rip offs som "Toni" och (haha:) "Ett fall för Carina".
Gled runt på IKEA idag för... tror att det är sjätte gången på tre veckor. Kollade på de mörka trähyllorna som inte har konsoller, som man sätter rakt in i väggen. Men jag funderade över hur pass hållbara de är.
IKEA-tjej: 5-15 kilo.
Jag: Jaha, det var ju ganska otydligt. Tio kilo hit och dit. Tänk om jag sätter upp åtta kilo och den drar i backen, men nej, nej - vi sa ju faktiskt fem!
IKEA-tjej: Hihihi, ja det har du rätt i. Men jag tror att de håller, i alla fall om du har bra väggar, typ betong.
Jag: Mm, jag tror att jag ska väga böckerna först, och diskutera med min rådgivare, aka pappa.
IKEA-tjej: Ja, det låter som en bra idé.
Jag: Pappor kan allt.
IKEA-tjej: Ja, visst kan dem!

Då kommer vi till problem nummer två: a lot of crap with no area of use. Problem solved! Har köpt snygga pappkartonger att ha under sängen.

Problem tre: badrumsbord. I SATC - vilken livsinspirationskälla! - har Carrie ett skitsnyggt bord bredvid handfatet där hon har... skräp. Jag har nu utrymme för ett sådant. Men var hittar man ett sådant bord? Har som nödlösning, efter att jag tröttnat på att ha pappkassar med saker, en utfläkt IKEA-kasse som det ligger trosor (till skillnad från i), samt en (wtf) guldspegel och påse med blomjord i badrummet, köpt ett litet sidbord som var på rea på IKEA. Vi får se hur det blir, ska in och montera efter färdigskrivet blogginlägg.

Problem fyra: jag kan inte montera. Minns du min Billy-bokhylla? Bärande hyllplanen med baksidan fram... Jag vågar inte göra någonting själv. Vill så gärna få upp mina gardiner nu, men jag vågar inte borra i väggen. Allt blir fel när jag rör vid det, I have all ready accepted it.



Ordning och reda, torsdag på fredag. Garderoben är det enda stället som är ordentligt organiserat ännu.

Sovrummet har långsamt fått överta lite av Rummets sophantering. Dessa är lådor med minnen - aka crap with no area of use.

Badrummet - förhoppningsvis på bättringsvägen. Varför ställde pappa och Lucas spegeln i badrummet av alla ställen? Varför har jag inte flyttat den än?

Rummet. Så snart skit är borta ska mitt nya bord, där borta som man knappt ser, få glida fram och stå framför soffan.

Rummet. Det känns betryggande att veta a) att en stor del av detta är saker som väntar på att slängas eller skänkas bort, samt b) att det är så utbrett för att det är saker som tar stor plats som egentligen inte behöver stå där, jag är bara för trött för att orka plocka bort det. Men när jag väl orkar kommer det att försvinna fort.

Hallen. Jag behöver slänga ut de där hysteriskt fula garderoberna och sätta in en snygg en. Har även köpt en korglåda, på stolen där, som jag ska ha sjalar och vantar i. Det blir nog bra... till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar