tisdag 19 maj 2015

Det regnar

Förlåt, var det någon som sa att det är mitten av maj? Jag trodde nämligen att det var slutet av oktober med tanke på det extremt omysiga vädret de senaste... 118 månaderna.

Imorse klev jag utanför dörren och konstaterade att det var en fin dag. Tänkte snabbt "ska jag ta med ett paraply...?" men avfärdade tanken. WHEN WILL I LEARN?!

Efter skolan gick jag för att träffa Annika på NK för lunch, och det duggade lätt när jag gick från skolan men det slutade snabbt. Efter lunchen däremot, tog jag en liten tur förbi några klädbutiker och tömde kontot. Ajabaja tyckte tydligen vädergudarna och satte på kranen.

Jag tänker att det är för att jag haft bil de senaste tio åren som jag liksom glömt hur otroligt blöt man blir av regn. Jag tänker liksom att man blir lite fuktig, men nej. Jag gick från centralen till Mariaberget, en promenad på ca 20 minuter, och jag blev heeelt dyngsur. Skor, byxor, jacka, hår, tröja, BH (läs det sista med skrik-bokstäver). Allt blev dyngsurt.

Och när jag gick upp på centralbron så bara: "åhåhåhåhå, åååååååh vad mysigt! Här blåser det också. Och jag som ÄLskar blåst" (överdrivet ironiserande). Och jag inser liksom att anledningen till att jag inte fryser så mycket om händerna är för att de börjat domna bort. Jag går med min stackars Bik Bok-påse som ett patetiskt regnskydd för låren, men påsen bara fladdrar i sidled av vinden hela tiden.

Imorse såg jag ut över Riddarfjärden och bara "åh, ljuva Stockholm", och nu på tillbakavägen tittade jag bort mot Västerbron och bara "fan vad förbannad jag är på dig nu, Stockholm, och på din jävla pissfjord."

Det här är straffet för att jag shoppade. I get it. Jag lämnar tillbaka de där byxorna som inte satt riktigt helt bra imorgon.

 Man skulle här kunna tro att det är ljuset som gör byxorna tvåfärgade, men nej då, det är grad av fuktighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar