fredag 1 juli 2011

Äldre män ska man (ej) förakta...

Jag står i baren, ett huvud högre än alla andra på mina spetsiga klackar. Jag har på mig en mycket kort, mycket tight och mycket urringad svart klänning. Håret är stylat i en välkammad page som rör sig unisont efter att ha sprayats till en närmast perukliknande perfektion. Jag har en lätt sminkning på ögonen, bara lite ljus ögonskugga och mascara, men bryter av det indiskreta med ett knallrött läppstift (Make Up Stores "China Red").
Jag är en SHB ikväll - en super hot babe.

Stället är fullt av unga, snygga killar. Eftersom jag har för vana att inte titta på andra människor vet jag inte om de tittar på mig när jag sitter och har livliga samtal med Elin. Men jag vet att de tittar när jag reser mig, när jag tornar mig över dem som den amazon jag är. Att inte stirra skulle vara som att inte stirra på Mount Everest. När jag ensam går till baren där jag står rakryggad och väntar på våra Whiskey Soures noterar jag killgänget som står till höger om mig. De är fem eller sex stycken, åtminstone tre av dem ser bra ut. Jag ser att de tittar på mig, tanken slår mig; "tänk om de skulle prata med mig...?"

- Ursäkta, säger någon till vänster om mig. Jag vrider på huvudet och kollar på mannen som ser upp på mig med valpaktigt dyrkande ögon. Även utan klackar är jag en bra bit längre än honom. Han är runt 45 år, tunnhårig och föga attraktiv med gråaktig hy och rynkor.
- Gud vad lång du är!
- Ja, jag vet.
- Alltså, jag tycker att det är väldigt snyggt!
- Ja, det tycker jag också.
- Ja, hela du är snygg. Skitsnygg.
- Tack, det var snällt sagt.
- Skulle jag kunna få bjuda dig på en drink?
Jag ler och gör en gest mot baren.
- Jag har redan beställt, men tack i alla fall.
- Men kanske senare?
- Jag är här med en vän, så tyvärr.
- Jaha, oj, förlåt, jag ska inte störa.
Jag stirrar på flaskorna i baren, på mina händer, på bartendern som blandar drinkarna, på mitt kontokort som jag lydigt har plockat upp i förväg och snurrar mellan fingrarna. Mannen har funnit nytt mod.
- Skulle jag kanske få kunna bjuda dig på middag någon gång?
- Eh... nej, tyvärr, jag är inte intresserad.
- Varför inte då?

Parentes:
Vad är grejen med den frågan?! Manusförfattarna till Sex and the City skrev en hel film riktad till tjejer (som jag tolkar det) med ett budskap som jag blir tvungen att slänga i ansiktet på nästan alla killar som stöter på mig: I'M JUST NOT THAT INTO YOU!

- Tjaa... jag vet inte riktigt vad jag ska...
- Nej, det är klart att du inte ska behöva förklara dig, ha en trevlig kväll!

Och så är han borta. Det enda han lämnar mig med är frågan jag ställt så många gånger tidigare:

Varför är det nästan alltid äldre män som stöter på mig? Det är män i samma ålderskategori som min pappa. Är det för att de yngre killarna har för höga ambitioner ännu? För mycket stolthet för att stöta på random tjejer? Är det för att de äldre männen inte har något att förlora? Eller är det för att de har mer stake? Eller... är det att jag ser gammal ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar