onsdag 23 september 2015

Apropå att vi kollar på hus

Jag och Tobias har lite out of thin air börjat leta hus. När Tobias börjar tänka på något sätter nämligen processen igång snabbt som fan. Vi har fått lånelöfte, varit på en visning och haft två mäklare hemma hos oss som värderat lägenheten. Däremot känner vi (läs: jag) ingen direkt stress, det är ju inte så tokigt att bo ovanför Mariatorget menar jag. Så om vi blir kvar här några månader till lider jag inte direkt.

I alla fall har jag en hang-up på att jag vill bo där det finns tillgång till tunnelbana. Detta begränsar attraktiva områden en hel del. Men... jag avskyr verkligen bussar och jag litar inte på att varken de eller pendeln går som planerat. Senast i måndags skulle vi på visning på ett hus i utkanten av Älvsjö, och tog då bussen för att se hur smidigt det gick att ta sig från tunnelbanan dit. Det stod 7 minuter när vi kom till Telefonplan. Bussen stod - eftersom detta är en bussändhållplats - tio meter från hållplatsen hela tiden. Och blev ändå två minuter sen. Just to prove my fucking point!

Vi har kollat en del runt Hägersten/Huddinge-området där jag är uppvuxen, och det finns ändå en del hus som har åtminstone cykelavstånd till tunnelbana, kanske 3 km. Men det är ju mycket som ska klaffa med ett hus, så vi försöker att se runt lite efter andra alternativ.

Igår lyssnade jag på P3-dokumentären om mordet på Therese Johansson Rojo, den här 15-åriga tjejen som blev mördad i Enskede för att hon strulat med en kille på en fest och killens flickvän krävde att han skulle mörda Therese för att kunna få tillbaka henne. Sick!

De beskrev var alla gick i skolan och bodde, var de brukade hänga och det var en sorgsen bild av en idyll som gick fruktansvärt fel. Och jag tänkte: "Hmm... Stureby? Ligger det efter Enskede alltså? Där kanske man skulle kolla vad som ligger ute på Hemnet..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar