lördag 20 augusti 2011

Laika

För några veckor sedan hamnade jag i diskussionen "vilken hundras var egentligen Laika?" och alla hade olika gissningar. Av någon anledning har jag alltid haft för mig att Laika var en Jack Russell. Självklart blev jag nu tvungen att wikipedia och tadaaa! Vem hade inte rätt om jag. Visserligen inte en Jack Russell utan en blandras funnen på gatan, men med klara likheter.

Och vilken tragisk historia Laika har... enligt artikeln på wikipedia dog hon redan 5-7 timmar efter uppskjutningen på grund av stress och överhettning. Hur kan de som tränat henne stå ut med att veta att det är hennes öde under hela förberedelsetiden? Om det varit jag skulle en liten del av min själ nog dött med henne, utan värdighet och utan begravning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar