tisdag 12 augusti 2014

Social exklusion genom akademiskt ordbajseri

Ja, jag vet i alla fall vad jag ska skriva uppsats om någon gång under socionomutbildningen: "social exklusion".

Jag sitter och läser om hur samhället stänger ut vissa grupper, på ett universitet där akademiskt ordbajseri är viktigare än att få fram sitt syfte. Läser precis "...vilket betyder att en kunskapssociologisk ansats är central i den kausala realismens epistemologi". Seriöst, jag skriver 1.8 på högskoleprovets verbala del, och jag sitter och tolkar alla stycken i efterhand för att översätta till normal svenska i mina notiser. På vilket sätt är detta INTE att utestänga folk med svenska som andraspråk, folk med lässvårigheter eller rent allmänt folk som inte har mycket språkvana pga tidigare oengagemang i läs- och skrivövningar?

Universitetens besatthet av att använda så krångliga och abstrakta formuleringar som möjligt tycker jag är ett utmärkt exempel på social exklusion. Precis som jag tidigare läst om "fri vilja" handlar inte alltid "fri vilja" om att kunna välja helt fritt, eftersom alternativen inte alltid är önskvärda. T.ex. kanske min dyslektiske bror vill läsa vid universitet, men alternativet att sitta och plöja tusentals sådana här sidor, även om det är på ljudbok, vet jag utesluter för honom högre studier.

Fyller verkligen orden "diskurs", "socialkonstruktivism", "kausal" mm ett så viktigt syfte att de blir viktigare än budskapet i sig? Är de viktigare än att få in människor som skulle vara utmärkt lämpade för ett visst arbete, men väljer bort det pga av att de inte orkar med utbildningen och dess retorik?

Jag säger i alla fall aldrig ordet reciprocitet. Jag säger ömsesidighet. För det är vad det betyder. Men det är inte lika snyggt antar jag.

Hur som helst, när jag skriver det här som ett skolarbete vet jag hur jag kommer göra. Jag kommer skriva dikotomi istället för tudelning. Implicit istället för inbegripet. Hegemoni istället för herravälde. För annars får man inte lika bra betyg. Så jag vill bara säga till min bror, att jag ska försvara din ställning, synliggöra din sociala exklusion, men jag måste tyvärr göra det på ett språk som du inte förstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar