onsdag 20 augusti 2014

Drömtydare skulle älska mina drömmar: 3

I morse drömde jag att jag skulle på dejt med en kille jag gillade (som inte var Tobias, tack och lov). Jag skulle hem till honom och äta middag. Men mitt under dejten började han bete sig märkligt. Stämningen blev obehaglig, han kändes oberäknelig och jag försökte med charm avleda honom men han var som ett tåg på väg att spåra ur. Till slut kom han närapå mig och tryckte ner mig på golvet. Han tog tag runt min strupe och tryckte. Han ströp mig nästan till döds.

Men här någonstans började drömmen om. Jag kom till honom igen, fylld av förväntan. Men jag visste nu att han skulle strypa ihjäl mig. Vi satte oss och åt och jag försökte att resonera med honom och bryta hans frenesi. Men han ströp mig igen så att jag började dö.

Drömmen började om och nu visste jag att jag inte kunde få honom att inte strypa mig. Därför slogs jag emot honom när han började brotta ner mig. Men han var alldeles för stark och ströp mig igen.

Drömmen började om igen och jag försökte nu fly när han kom emot mig. Jag försökte att hela tiden ha någonting emellan mig och honom, slängde saker på honom när han kom efter mig och försökte ta mig ut ur lägenheten. Men han fick tag på mig eftersom lägenheten var så liten. Och den här gången dog jag när han ströp mig.

Men trots att jag var död fortsatte jag att leva på andra sidan. Jag såg mig själv ligga på golvet, men samtidigt var jag fortfarande inuti min kropp och jag kunde känna mig rycka som man gör när man somnar. Dödsryckningarna. Jag tror att jag försökte börja leva igen, kämpa emot faktumet att jag var mördad. Men polisen kom och skrämdes av min kropp som låg och ryckte på trasmattan.

Jag accepterade att jag var död. Jag lämnade min kropp och fokuserade på hur jag nu skulle hantera min nya situation. Jag funderade över vilka i min bekantskapskrets som skulle ta sig till ett medium. Någon av dessa måste jag lokalisera så att jag kan berätta vem som dödat mig.

Och ungefär här vaknade jag.

Det var två motsägelser i drömmen. Trots att situationen egentligen borde uppfattas som hotfull kände jag mig snarare först förväntansfull, sedan nästan lite upprymd, kanske adrenalinstinn, och inte minst otroligt vaken. För det andra kunde jag samtidigt som jag ströps även strypa. Ibland kände jag hur jag ströps, ibland kände jag mina händer om halsen och hur jag skulle trycka för att strypa luftflödet. Jag ströp liksom mig själv genom en annan persons händer.

Analys på detta tack!

2 kommentarer: