lördag 28 maj 2011

Tredje världskriget

Även fast det aldrig någonsin existerat har ändå Tredje Världskriget blivit något av ett begrepp. Det är som att världen bara väntar. Med alla dagens konflikter och större och större press på regeringar att stå upp och slå tillbaka när mänskliga rättigheter bryts känns det inte omöjligt. Men för ett starkt krig behövs en stark fiende. Jag ser två laid out on display i dagens samhälle.

Jag hörde någonting om en profet/indianstam/antik filosof/krönikör i Times som förutspått att tredje världskriget skulle bli ett krig mot islam. Om jag googlar "war against Islam" får jag lite över 15 000 000 träffar. Om man utöver det ser på de starka antiislamistiska röster som inte bara sprids, utan dessutom får mer makt är det inte svårt att föreställa sig att de icke-fundamentalistiska muslimer som just nu tålmodigt härdar i stormen där de får skit och piss kastat på sig snart kommer att tröttna. Är det verkligen bara fundamentalister på ena sidan av islam, och är vi för trångsynta för att se hur alieneringen av alla muslimer knappast skapar mer sävlighet i de verkliga fienderna, utan snarare driver de positiva krafterna i motståndslägret längre och längre ifrån ett fredligt synsätt? Den här debatten skulle kunna pågå i evigheter, och jag ser en nedåtgående spiral som lämnar mig öppen att tro att det tredje världskriget mot islam snart inte längre bara är en ouppfylld profetia bland många.

Enligt Hollywoods profeter kommer det tredje världskriget utlösas av två faktorer:
1. Människans allt större kapacitet att skapa artificiell intelligens
2. Människans förlorade kontroll över den artificiella intelligensen
Vi ska helt enkelt bli slaktade av maskiner.

Dessa två alternativ lämnar mig med några frågor.

Hur många inblandade och hur många offer skulle utvecklas om kriget mot islam en dag blir ett faktum? Andra världskriget, även om det i det stora hela handlade om så mycket mer, kan fokuseras kring antagonisterna Hitler vs. judarna. Om ett krig skulle bryta ut så som förutspås skulle det vara muslimer vs. västvärlden. That's a shitload of people.

Vad skulle vara den utlösande faktorn? I det islamiska fallet kan det ju vara vad som helst, ungefär som att dödsskjutningen av den österrikiska prinsen utlöste det allra första världskriget. I kriget mot maskinerna skulle det vara att människorna skulle utnyttja dem. Skicka dem till fronten, offra dem till förmån för människorna. De skulle få se sina robotkompisar gå demolerande dödar (dödar?) till mötes och veta att det skulle bli deras eget öde snart därefter. Sen skulle de komma på att de är typ en miljard gånger större och starkare än människorna. De skulle säkert försöka engagera cirkuselefanter också.

Tror någon på riktigt att vi någonsin kommer att kunna skapa så intelligent teknik att den kan förgöra hela mänskligheten? För det är ju en del av grejen också: hur skulle krigen sluta? Kriget mot islam skulle lätt kunna pågå i 3000 år. Alla lever i misär, föder en unge, en unge blir ihjälskjuten på väg från skolan. Gifter sig, frugan blir sprängd i småbitar i mataffären. Mina barn leker på en gata täckt av småsten: resterna av ett bombat hus. Barnen vinkar till militärerna med AK47:or som kör förbi. Jag ropar "kom in och ät! Det blir potatis med potatis idag!" från håligheten i väggen där det satt en dörr förut.
Då är det nästan skönare om det är maskiner som är fienden. I alla filmer blir ju hela mänskligheten wiped out på några år. De som överlever skapar patetiska små rebellgrupper som kämpar för att leva på en planet som är helt död. Jag skulle bara skjuta mig i huvudet. Tänk om jag i min jakt på en fin 9 mm eller Baretta skulle springa in i en sån där gerillagrotta. De skulle välkomna mig och ge mig en smutsig, brun sjal att ha runt huvudet och börja smörja in mina armar med sot och motorolja så att jag skulle få den där tuffa, rebelliga looken. Men jag skulle sätta upp händerna, varsamt putta bort killen med rastaflätor, ställa mig på motorhuven till en uppbränd bil och börja tala.

"Vänner", skulle jag säga, "varför slåss vi? Varför sliter vi och lider, ser våra nära och kära försvinna en efter en? Varför äter vi av den ynka och illaluktande mat som finns kvar? Varför tvättar vi oss i vattenpölar och dricker radioaktivt regnvatten? Varför är vi rädda dag som natt för att en spindelliknande robot ska smyga in i vårt läger och söka efter oss med sina röda diodögon? Varför lever vi i kloakerna som råttor? Varför är vår största önskan att få se solen igen, om så bara för en sekund? Vad är det vi strävar efter? Världen där ute är död! Den är helt jävla stendöd! Ser du några rådjur som stillsamt drar barken av björkarna? Ser du några fiskar som hoppar och lämnar cirklar på vattenytan? Ser du några små ulliga får som betar på gröna ängar? Nej, det gör du inte. För det finns inga gröna ängar kvar! Alla björkar har brunnit upp och fiskarna lämnar bara ringar på vattenytan kring sina guppande lik. Era jävla spån, fattar ni inte att jorden är kaputt? Finito, zilch! Även om alla maskiner skulle försvinna skulle ni bara mållöst gå omkring med trasor till kläder och platspåsar till skor som Viggo Mortensen i Vägen. Och om ni inte sett den filmen kan jag berätta att it was DEEE-pressing! Alla människor äter varandra för att maten är slut och det regnar hela tiden. Vad är det som är så jävla toppen med mänskligheten som är värt att bevara? iPhone 4? H&M? Tjurfäktningen i Pamplona? Eller är det alla feta gubbar som maktmissbrukar på bekostnad av sin fattiga befolkning? Silvershampoo? Heroin? Eller bara nyfödda bäbisars söta små strumpor?"

"Kärlek" skulle en ynklig röst säga längst bak. Alla skulle mumla medhållande.

Tja, vad ska jag säga till det? "Är det någon som har en pistol?"

Men jag tycker ju inte om mänskligheten så mycket heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar