torsdag 25 november 2010

Diskussioner

Jag åkte tre timmar i en bil med tre män som bara, bara, bara pratade sport. Hela vägen. Tills att jag fick ont i huvudet faktiskt. Det var så mycket ny information jag försökte mata in i huvudet att servern till slut kraschade.
Jag försökte avleda samtalet till mer allmänna ämnen lite då och då, men efter 2,5 timmar gav jag upp. Då funderade jag istället den sista halvtimmen över hur det kan komma sig att de vill prata om någonting jag inte är intresserad av att diskutera, och jag vill prata om saker som de inte är intresserade av att diskutera. Finns det verkligen ingenting som alla skulle kunna tänka sig att diskutera?

Men då insåg jag var skon klämde: det var ingen diskussion. Det var bara en miljard anekdoter på raken efter varandra.

Jag brukar berätta en anekdot om någonting som jag börjar tänka på. Det kan vara en dröm, eller någonting jag såg på gymmet imorse, eller ett tv-program eller vad som helst. Sen börjar jag och lyssnare/n prata om anekdoten, och så småningom leder det till själva botten i anekdoten och där igenom ett diskussionsämne. Till exempel kan jag berätta att jag såg en man som var brutalt muskulös på gymmet. Då kan det snart bli så att vi diskuterar anabola eller doping eller bodybuilding eller vad.

Men det hände inte här. Det var bara en lång rad historier som aldrig ledde någonstans än till nästa historia. I tre timmar.

Dagens analys presenterades av överanalytikern Fanny Berger. Tack, tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar