lördag 20 mars 2010

Mitt glamourösa jobb

Jag tror att jag ska börja prata som modeller. Först lite casually slänga in anekdoter som får mitt jobb att låta jättespännande och jet set-igt, sedan gå in med falsk seriositet och intyga att "det är inte alls så glamouröst som alla tror, jag jobbar jättehårt!"

Vems jobb är egentligen glamouröst? Jag har inga raster förutom om jag råkar ha lite att göra - vilket inte händer ofta - och jag har sällan tillgång till mat vilket brukar leda till att jag får jobba hungrig i sju timmar om jag glömt att ta med mig en powerbar. När jag väl äter är det korv med bröd eller hamburgare.
Jag har fått lära mig att bajsa på allmäntoaletter på hockeyarenor och bor i kabinrummen utan fönster på Scandic S:t Jürgen i Malmö. Jag bilar åtta timmar tur och retur till Leksand och Mora, om jag inte sitter instängd i fönsterlösa lokaler och tittar på ice road truckers på TV4. Jo, just det - mitt pass på Sporten 20:00 på söndagar ser nämligen ut så här:

17:30 - Säger hej till bildproducenten så att han ska veta att jag är på plats
17:30-19:30 - Äter middag, spelar på Yamahapianot i nyhetsstudion, snackar skit med folket som ska köra Fotbollskanalen om tre timmar eller tittar på tv
19:30-19:50 - På plats i kontrollrummet, men jag gör egentligen ingenting
19:50-20:00 - Repar om bildproducenten vill det
20:00-20:30 - Livesändning där mitt jobb är att trycka på "Load", sedan välja rätt klipp i en lista över inslag som redigerarna lagt upp på hårddisken, sedan trycka enter för att till slut trycka på play på bildproducentens que. Jag har gjort detta i fyra år. Det är mer än enkelt
20:30-21:30 - Får jag betalt för, men utnyttjas bara genom att jag åker hem

Trots detta är det ett grymt jobb. Jag måste säga att jag fasar inför den verklighet som mött mig om inte min gode vän Malin smidigt fixat in mig på Nyhetsmorgon för fyra år sedan. Då arbetade jag i kassan på McDonalds Vasagatan och hade ett smeknamn på var och en av stamkunderna: uteliggarna. Där fanns Mad-Eye Moody, Pissnisse och Rasistjävel - som jag senare fick reda på var Leila K i en lila peruk. Hon var alltid påtänd och det var lite svårt att förstå vad det var hon ville beställa. Namnet Rasistjävel fick hon efter att hon börjat bråka med någon och därför blev utslängd av vakterna. Dessa var tvungna att bära ut henne medan hon gastade "jävla rasist, jävla rasist!" över hela restauranten.

Leila K - hon om någon hade väl ett glamouröst jobb?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar