onsdag 29 april 2015

Sverige, socialpolitik och solidaritet

Varning för något bitter och kanske inte helt genomstuderad harang:

Nu när jag läser om socialpolitik blir jag lite irriterad varje gång det står någonting om att människor behöver liksom hotas till att arbeta. Att grundantagandet är att om människor inte behövde jobba skulle de ligga hemma och leva på staten, och därför måste man göra det riktigt obekvämt att inte arbeta.

Och det som stör mig är att jag tror att det stämmer. Och varför det stör mig är för att för mig är Sverige ett land som är uppbyggt kring tanken på en utopi om solidaritet där människor arbetar av moral och inte ekonomisk morot, där man är stolt över sitt dagsverke och stolt över att kunna stå upp för och bistå de som har det svårt och där vi drömmer om värld där alla har liknande förutsättningar.

Jag blev uppringd för några månader sedan av någon kille som pratade i 180 om hur egenföretagare i Europa bara betalar typ 25% skatt, och vi betalar 50% och det är så fruktansvärt och det var väl självklart att jag ville ge 2000:- och min underskrift för deras politiska kamp om att fixa detta problem.

Jag svarade: "vet du, jag har varit företagare i tio år och jag är så himla nöjd med mitt liv. Jag har en jättefin lägenhet, jag har en bil, jag har kunnat göra alla resor jag vill, jag har en massa pengar att göra vad jag vill för och jag är så himla glad att mina skattepengar kan gå till att hjälpa dem som har det sämre än jag. Lycka till!" och så avslutade vi samtalet.

Varför, varför, varför fortsätter vi idolisera USA samtidigt som vi snackar så mycket skit om dem? Var stolt över Per-Albin Hansson och hans folkhemstal oavsett om du är röd, grön eller blå! Jag är i alla fall stolt över att bo i ett land som i alla fall försöker ta hand om alla sina medborgare och tillgodose så många efterfrågningar som möjligt av dess krävande folk. Känn lite stolthet över vår solidaritet istället för att gnälla, gnälla, gnälla sönder denna till små smulor. Sluta rösta på SD och börja rösta för medmänsklighet, sitt inte i era bittra stugor och gnäll på invandrarna som några inkompetenta rumpnissar. Sluta förstöra den goda tanken med det svenska samhället med ert egoistiska gnäll om skatter hit och skatter dit och skaffa ett jobb, vilket jobb som helst, och bidra till välfärden istället!

Ni sura låginkomsttagare som gnäller på överklassen, sluta med det och inse att dessa rika människor betalar skitmycket till våra skattekassor, till våra skolor och vägar, till vår sjukvård och till de som inte själva har någon inkomst. Sluta gnälla på hur giriga och snåla de är.

Och ni rika, bittra människor som gnäller på hur mycket ni betalar i skatt, sluta med det och inse att ni borde vara stolta över hur mycket ni kan bidra med till vårt fantastiska samhälle, hur många möjligheter era pengar skapar för människor som inte blivit lika "framgångsrika" som ni.

Sluta gnälla på hur jävla synd det är om dig och hur elaka alla ur andra samhällsskikt och våra dumma stat är mot dig. Var stolt över ditt bidrag till ett av världens mest solidariska länder istället. Gnälligt folk skapar gnällig stat, skapar gnälligt folk. Stolt folk skapar stolt och motiverad stat, skapar stolt och motiverat folk.

Det här är tanken som vi byggt vårt samhälle på:
"Det kunde lika gärna varit jag."

Har du glömt det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar