tisdag 8 april 2014

Sömnparalys

Tobias hade berättat för mig om sin märkliga sömnvana långt innan Annika upplyste oss (med fasa i rösten) om att det kallas för sömnparalys. Hade aldrig tidigare hört talas om det, men efter att vi fick ett namn på det och har börjat prata om det visar det sig att jättemånga råkar ut för detta. Lyckligtvis inte jag.

Sömnparalys är enkelt sagt att kroppen somnar innan hjärnan, vilket gör att man svävar i något halvmedvetande. Man kan se rummet omkring sig, men har ofta som hallucinationer, och eftersom kroppen redan somnat är man paralyserad. Ofta är synerna obehagliga, många ser demoner, obehagliga varelser och tror att utomjordingar har kommit för att föra bort dem. Tavlan "Mardrömmen" av Henry Fuseli från 1781 tros vara en avbildning av ett typiskt sömnparalysscenario.


En tjej berättade för mig att hon mest drömmer att hon har sex när hon har sömnparalys. Det är ju trevligt för henne. Tobias har ett genomgående tema av att folk försöker bryta sig in i lägenheten, med yxor och kofotar bland annat. Samtidigt som han inte kan röra sig. Personligen är jag bara väldigt, väldigt glad att detta aldrig drabbat mig.

Tobias berättade idag att han igår kväll hade kollat på 9gag innan han somnade, och där fanns en bild på en baby med Batman-skurken Banes mask över halva ansiktet. När han somnade fick han sömnparalys och såg en sån baby nedanför sängen. Han kunde inte se munnen, men hörde att den gjorde gurglande läten som tydde på att den stod och gnagde på sängkanten bredvid Tobias huvud. Sen sa han att det inte var en så farlig paralys, den var kort och han blev först rädd men fattade sen vad som hände.

Återigen: Jag är så jääävla glad att jag inte är drabbad av detta.

Tips: Om du får sömnparalys och vill slippa ifrån det är ett vanligt knep att hålla andan. Då väcker man sig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar