söndag 16 oktober 2011

Jag fel pratar

En sak fascinerar mig otroligt mycket, och det är att det är så många invandrare från alla möjliga delar av världen och med en massa olika modersmål som gör samma talfel.

"Imorgon jag går till affären."

De flyttar på verbet. Istället för "går jag" säger de "jag går". Vilket ju faktiskt måste vara ganska svårt att lära sig, med tanke på att dynamiken mellan till exempel pronomen och verb är väldigt... ja, dynamisk i det svenska språket.

"Nu
ska jag ta en promenad."

"
Jag ska ta en promenad nu."

"Hur ska
jag göra det?"

"
Gör jag så här?"

"Då
blir jag så irriterad."

"
Jag blir så irriterad då."

Grammatik har ju inte varit det som givit mig mina betyg (jag smörade i skolan), och det finns säkert en jättelogisk förklaring till varför man ibland sätter pronomen innan verbet och ibland efter. MEN det är ingenting jag orkar engagera mig i just nu.

Det enda jag ville säga var att jag noterat att det är väldigt många invandrare från väldigt många olika språkgrupper som gör samma fel; "jag pratar jättebra svenska, men av någon anledning jag flyttar på verbet".

Vilken klass hör för övrigt "ska" till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar