onsdag 19 augusti 2015

Två stockar till ben

Jag har aldrig direkt träningsvärk längre om jag inte går på ett nytt pass på gymmet jag aldrig tidigare provat på. Men efter backträningen i förrgår har jag träningsvärk i höfterna av alla ställen. Jag känner mig även extremt tung i benen.

Inför triathlon känner jag en enorm press att
1) träna så mycket som möjligt för att komma tillbaka i någon typ av form så att jag ens klarar av att ta mig igenom det.
2) vila tillräckligt mycket så att jag har energi när det väl gäller.

Dessa två är inte så enkla att kombinera när jag bara haft drygt två veckor på mig att förbereda mig eftersom jag fick bihåleinflammation i början av augusti. Jag hade tänkt springa en mil igår, men eftersom jag kände mig så trött i benen och dessutom tror att intervaller är mer utvecklande träning valde jag att vila igår och istället springa platta intervaller idag innan jobbet.

Detta kombinerade mina tre stora don't:s för optimal löpning: springa tidigt på dagen i värme och strålande sol. Tack och lov för att jag investerat i en ful men funktionell skärmmössa som hela tiden skuggar ögonen. Så. Skönt.

Men det var verkligen hemskt. Jag vet inte om detta är sammankopplat med att jag börjat träna mer benstyrka, men jag är så trött i benen. Tidigare har alltid kroppen varit pigg eller trött men alltid starkare än min kondition. Nu tar istället benen slut innan andhämtningen gör det. Och jag blir inte bara trött, jag får ont i benen, ont som i att benen är slutkörda.

Är det någon som vet om detta är kopplat till styrketräning? Jag har som sagt aldrig upplevt det innan jag började träna styrkeövningar för benen, och jag upplever det inte bara nu efter denna horribla sommar, utan även i våras när jag var i bra form och började gå på bodypump mellan löppassen. Jag vill i så fall inte träna mer benstyrka förrän efter tjejlidingö.

Trött tjej idag!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar