tisdag 30 juni 2015

Spring spring spring!

Som kompensation för att jag inte kan springa själv ännu skriver jag ett litet löparinlägg idag.

Ska vi ta intervallträning nummer två: platträning. Det är helt enkelt intervaller på platt mark.

Attila hade tusen jobbiga varianter av platta intervaller som jag verkligen inte alls tycker om för det är så sjukt jobbigt. Jag är mycket mer okej med jobbigheten av back- eller trappträning. Platträning är så låååångt och så jooooobbigt!

Men effektivt!

Det enda jag hittills gjort av intervallerna jag fick lära mig är pyramiden. Jag brukar springa nere i Tanto nedanför Liljeholmsbron. Det finns en "cirkel" runt parken som är ca 700 meter lång. Det är en lätt nedförsbacke och en liten uppförsbacke, men i övrigt är det platt.

Jag joggar ner dit som uppvärmning och stretchar lite innan jag börjar, får ner pulsen lite. Jag börjar med att springa ett varv så snabbt jag kan, sedan stillastående vila tills att pulsen är på 120. Sedan springer jag två varv. Så snabbt jag kan, men fortfarande så att jag kan hålla ungefär samma hastighet hela vägen.

Efter nästa vila drar jag ner tempo ytterligare och springer tre varv. Efter vilan vänder jag på det och springer två, vilar, och springer sedan ett varv till och det är då man verkligen köttar för då är man snart klar.

Det går att variera den här intervallträningen efter ens egen nivå. Jag tycker om att ha stillastående vila mellan intervallerna, men man kan även springa ett eller ett halvt varv långsamt mellan intervallerna. Man kan även variera antalet varv. På kryssningen i Karibien var varvet på båtdäcket 250 meter och då körde jag 1-2-3-4-5-4-3-2-1 varv istället.

Enjoy this awful work out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar