torsdag 8 augusti 2013

Macarons

Jag är mycket stolt över mitt första lyckade försök med macarons (har ett misslyckat i ryggen). Jag och min kusin Mimmi bakade ca 60 st idag (waaaay too many, i receptet stod att det skulle bli 25 st).


Tyvärr glömde jag att ha i karamellfärg innan jag började spritsa, sjukt störigt. Så de fick ingen härlig färg. Till sista smeten hällde vi i färg i spritspåsen, de kakorna blev någon märklig rosa färg. Använde också för några kakor en speciell macaronform i silikon som jag köpt på Claes Ohlson, den var suverän. Även om vissa kakor bara utspritsade på vanlig plåt fick fin form var det rätt många som rann ut och/eller blev ojämna. Den här lilla silikonmattan höll kakorna på plats på samma sätt som en muffinsform.
Smörkrämen smaksattes med saffransarom och kakao, alltså två olika fyllningar. Båda blev supergoda, och själva kakorna blev härligt krispiga men ändå sega.

Synd bara att vi har hälften kvar. 1 macaron = ca 120 kalorier. Jjjjjjjjjjjja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar