söndag 18 augusti 2013

Looper

Har precis sett klart filmen Looper med Joseph Gordon-Levitt, Bruce Willis och Emily Blunt. Jag har blivit otroligt kräsen när det gäller film på senare år, och i onsdags när jag och Tobias såg Elysium på bio var jag irriterad när jag gick ur salongen medan Tobias tyckte att den var "fett cool".

Det var alldeles för många klyschor. Hur många gånger har inte the real evil bad guy (som för en gångs skull inte var blond) luktat på tjejen? Finns det inget annat sätt för filmskaparna att visa att snubben är obehaglig utan att han ska sätta sig nära, säga "kärleksfulla" ord och lukta på tjejen? Och så ska ungarna alltid vara super adorable och dra söta små historier som gör att hjältens hjärta knips åt och han bara inte kan lämna dem att klara sig själva.
Dessutom var det alldeles för stökigt kamera-arbete under fighting-scenerna. Det är som att de lider av dåligt självförtroende. "Gud, vad fula fightingscenerna blev. Vi gör så här - vi tar bara närbilder och så skakar vi jättemycket på kameran så att man knappt ser vad det är som händer men ändå får känslan av att det är jävligt mycket som händer på ett sånt där skönt epilepsi-framkallande sätt".

Men framför allt tyckte jag att Elysium hade tagit en bra grundhistoria och bara skitit i den. När det kommer till kritan är det inte relevant vilken typ av värld den utspelar sig i, för den är inget mer än en helt vanlig actionfilm. Och det var därför Tobias - som gillar action - gillade den medan jag - som inte gillar action - inte gillade den.

Looper däremot. Jag blir liksom lycklig när jag ser på en film som jag tycker är välutvecklad och som överraskar. De har verkligen tagit till vara på och byggt ut grundtanken till en intressant och spännande historia. Det är väl typ en actionfilm men utan den här "nu ska vi ha en skitfet fightingscen i 14 minuter med 18 explosioner"-mentaliteten.
Precis när jag tror att The Great Battle Scene ska dra igång är den snart slut, men den har ändå fyllt ett viktigt syfte i filmen. Och det är roligt att se hur de fått Gordon-Levitt att se ut som en ung Bruce Willis (fast med hår), och Emily Blunt är ju min stora kärlek.

Se Looper, inte fantastisk men mycket bra!

Ett litet ps: nu när jag skriver och diskuterar Elysium sätter Tobias på tv:n och det är Bourne på tv. När vi gick från Elysium använde jag Bourne som exempel på en bra actionfilm med bra filmade fighting-scener. Och när han sen bytte kanal var det Inception på fyran, som vi hade pratar om medan vi såg Looper. Älskar såna sammanträffanden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar