lördag 7 april 2012

Avatar

Börjar starkt misstänka att Tobias är en avatar.

Ni vet den där scenen i filmen, när Jake och hans tjej har haft sex ute i skogen och hon vaknar av att en bulldozer håller på att köra över dem? Hon rycker och sliter i och skriker på Jake för att väcka honom, men han fortsätter sova eftersom han ju i själva verket är någon helt annanstans och håller på att äta en skål med gröt. Så hon drar honom över stockar och genom buskar, och han vaknar fortfarande inte.

Så är Tobias när han har druckit och sedan somnat. Han är helt oväckbar. Han kan till och med ha öppna ögon, svara på tilltal, ställa frågor till en, säga någon mening - men han sover och har inget som helst minne av det dagen efter.

Det är egentligen ganska praktiskt - han förvandlas till ett sorts universalverktyg när han fyllesover. Just nu, till exempel, använder jag hans mage som skrivbord. Igår använde jag honom om benstöd och flyttade hans hand runt på min arm som var kall.

Jag kom hem sent från jobbet nu och han sov när jag kom. Att jag kom in i lägenheten, ropade älskling, tände lampan, gick på toaletten och duschade väckte honom inte.

Det väckte honom inte när jag kom och la mig: sa högt "Tobias, nu kommer din flickvän och du måste bereda lite plats till henne!", sedan flyttade honom själv genom att omilt knuffa honom åt sidan, vända på honom, lyfta bort ett ben i taget för att slutligen sätta en hand på ena sidan av ansiktet och knuffa upp hans huvud i en lite mer bekväm ställning på kudden.

Det väckte honom inte när jag låg och brottades med täcket som alltid samlar allt dun nere vid fötterna och bara lämnar påslakan uppe vid axlarna där man fryser.

Det väckte honom inte när jag beslöt mig för att jag måste blogga om detta nu, började böka mig ur sängen och råkade slå till honom, kom tillbaka med datorn och satte den på hans mage, satte mig i skräddarställning bredvid honom och råkade riva honom med en tånagel.

Och under de här tio minuterna när jag suttit och knappat 20 centimeter från hans huvud har han inte vaknat.

Då kommer ju följdfrågan: Vart försvinner Tobias när han kliver ur sin avatar?

Jag skulle tippa på... inspelningsplatsen för ett avsnitt av top gear. Eller... Nej, det är förmodligen där han är. Hoppas att han har kul i alla fall, för det har ju inte jag.

Tänk om han bara sitter och äter gröt någonstans? Sjukt ovärt att jag blir lämnad med en gigantisk säck potatis som tror att man är en del av täcket i så fall. Han brukar typ försöka lägga sig på mig som man kan lägga sig på täcket ibland.

Jag: Aj, Tobias, det där gör ont.
Tobias (sömndrucket): Oj, förlåt! (Tar bort benet).

En minut senare:
- Tobias, kan du ta bort ditt ben, det är obekvämt.
- Oj, förlåt! (Tar bort benet)

En minut senare:
- TOBIAS!!!!
- Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Undrar om han skulle vakna om jag klämde den där finnen på hans haka...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar