tisdag 13 mars 2012

Dricks

VARNING! Känsligt ämne.

Vad är grejen med dricks? Seriously. I Sverige får i alla fall de absolut flesta med vita jobb en någorlunda minimilön. Det beror på något som kallas för en lag. Den har stiftats av våra politiker. Och den där lönen betalas av arbetsgivare, precis som mina arbetsgivare betalar mig.

Igår gjorde inte jag ett enda fel i min sändning. Alla livetabeller blev rätt räknade. Alla tider på kommande sändningar var dubbelkollade. Inga stavfel så långt ögat nådde. Oddsen kom ut i tid två gånger per period. Producenten var nöjd, så han gick fram efter sändningen och gav mig en femtiolapp som tack för att jag varit så duktig.

Nej men, vänta lite! Det gjorde han ju inte alls det! Han skakade hand och sa bra jobbat.

Varför finns denna förlegade tradition om att vi - i Sverige - ska betala 10% extra om servitrisen gjort ett bra jobb? Det är ju hennes jobb!!!

Jag har jobbat på McDonalds, också ett serviceyrke med pisslön. Fick jag dricks? Aldrig. Man dricksar ju inte någon som står i kassan.

Ska vi dricksa städarna som går runt och plockar gamla tidningar på tunnelbanan? Ska vi ge en extra slant till killen som hämtar våra sopor? Sticka till en telefonförsäljare en tjuga när vi möter henne? Jag menar - de tjänar ju inte heller så himla bra. Provisionsjobb, deltid, periodsanställda - det kan ju inte vara så lätt. Klart att de ska få en extra slant.

Nehej, så gör man ju inte. De enda man dricksar är servitörer, taxiförare och hotellpiccolos. VARFÖR!!!??? Ursäkta att jag skriver som en tonåring, men jag förstår inte det här jättetöntiga underliggande (i princip) kravet!

Och alltid finns någon som tar debatten och börjar prata om att det är så arrogant att inte dricksa, eller att dricksa för lite och då vet man att de har jobbat med något sådant jobb. Så säger man, "men vad då, ska jag få extra betalt om jag gör en bra sändning då?" Och då kommer alltid den föraktande blicken innan repliken "men du jobbar med media (avsmak i rösten). Vet du hur dåligt man tjänar som servitör?"

Nej, det gör jag inte. Och vet du vad - JAG BRYR MIG INTE HELLER! GÖR DITT JÄVLA JOBB OCH VAR NÖJD! DET FINNS VÄL FÖR FAN MÄNNISKOR SOM ÄR MER MISERABLA ÄN DU! DU HAR JU ÄNDÅ ETT JOBB! BYT OM DU ÄR SÅ JÄVLA OLYCKLIG! DIN GIRIGA JÄVEL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar