måndag 26 mars 2012

Bögigt

Har ni tänkt på hur ofta folk använder orden "bög" och "tjej" som skällsord?

"Fan vad bögig den där tröjan är!" är en kommentar jag aldrig hört i positiv mening.

"Men gud, var inte så tjejig!"

Vad är det egentligen för fel i vårt samhälle när två så stora grupper som tjejer och bögar används som metaforer när man avser att håna någon? Det har bara ett budskap: det är dåligt att vara tjej eller bög.

Jag kan jämföra med mig själv: jag är livrädd för att dra med Tobias att shoppa med mig. Jag är rädd att prata för mycket om känslor. Jag är rädd att analysera för mycket om vårt förhållande. Jag är rädd att tjata för mycket.
Varför? För att det är tjejigt. Tjejigt = jobbigt.

När jag frågat manliga vänner och kollegor om varför de tror att jag passar in bra med killar säger de att jag inte är så tjejig. Alltså: jag speglar mig inte så mycket, jag skämtar grovt, jag är inte känslig för gliringar, jag pratar inte om "obetydliga" saker som hår, smink, kläder osv.

Att vara omtänksam, rolig, organiserad, initiativtagande, rationell, lugn - det kallas aldrig att vara tjejig. Bara "dåliga" egenskaper som att bli orimligt arg, vara tjatig, egocentrisk, bekräftelsekrävande, fåfäng, manipulativ och vrida snällt avsedda ord till någonting dåligt - de är "tjejiga".

Jag har ju varit vän med en stor drös homosexuella killar för några år sedan. Ingen av dem använde särskilt många rosa plagg, gestikulerade överdrivet eller kramades mycket. Ändå är det bögigt för killar att ha en rosa skjorta. Det är bögigt att göra vissa handgester och att krama sina vänner mer än för att säga hej och hej då. Och att vara bögig är aldrig någonting som är bra när man får den kommentaren. "Fan Mackan, var inte så jävla bögig!"

Skärpning, svenska folket! Och det inkluderar mig, också skyldig till detta idiotiska beteende. Hur ska vi någonsin kunna bli ett helt jämställt samhälle när man, ofta utan att tänka efter, använder sådana här diskriminerande kommentarer för att - om än på skämt - trycka ner andra människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar