torsdag 25 september 2014

Män i kostym

Det är ju faktiskt någonting väldigt komiskt med män i mäktiga kostymer som gör extremt omäktiga saker. Som nu till exempel, när jag kom till Arlanda och såg att Arlanda express går om en minut. Vet att jag får vänta en kvart om jag missar tåget, så jag gör mig beredd att springa. I hissen ner med mig står en ganska ung kille i kostym, med portfölj i handen, och pratar i handsfree. Hör att han lugnt säger till sin telefonkompis att tåget såg ut att gå nu. När hissen öppnas har tåget precis stannat och står ca femtio meter bort på perrongen. Eftersom det är många som ska gå på vet jag att jag kommer hinna om jag springer, så jag börjar råkuta, varpå såklart - för man blir ju ofta stressad när andra är stressade - kostymmannen helt abrupt slutar prata och börjar springa efter mig. Även om jag inte ser honom kan jag inte låta bli att mitt i språnget börja skratta för mig själv. Synen av honom springandes för glatta livet på sina hala finskosulor, i sin snofsiga kostym, med sladden från handsfreen piskande på halsen och portföljen otympligt svingandes i handen är bara för komisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar