måndag 14 maj 2012

Fiskar

Jag har en teori om att de flesta människor inte drar sig för att plåga fiskar och skaldjur eftersom de inte skriker eller har plågade ansiktsuttryck.

Plågor kan till exempel vara att dra en krok genom deras läpp, dra upp dem från deras stim och sedan hålla den ur vattnet tills att den nästan kvävs för att bara titta på den och säga "åh, vad fin den var!", innan de kastar ner den igen. Varför är detta okej? Jag tycker att det är en hög form av djurplågeri som är totalt onödig dessutom. Jag tycker att det är okej att fiska om man dödar fisken snabbt och i avsikt att äta den - men sportfiske tycker jag är oförlåtligt. Torde inte fiskarna få hjärnskador av att vara ur vattnet så länge, på samma sätt som vi får hjärnskador av att vara utan syre för länge?

En annan typ av plågeri är det här med att koka kräftor levande. Jag är osäker på varför man gör det, men jag är helt säker på att man inte skulle skålla en kattunge till döds. Men en kräfta är helt ok, för den kan inte visa att den lider och väcker därför inte lika stor empati.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar