onsdag 29 september 2010

Dagens boktips:

"För att överleva" av Sofia Åkerman.

Redovisar och diskuterar orsaker och effekter av självskadebeteende. Sofia led av självskadebeteende från 14 års ålder och upp i vuxen ålder och har tidigare skrivit den självbiografiska "Zebraflickan" om sin sjukdom.

Jag vet att jag är lite besatt av detta ämne (kanske inte alla som vet, men ni som känner mig väl). Men jag har funderat och kommit fram till att även ni normala människor, ni som inte dras som nattfjärilar mot mörker, skulle nog tycka att detta är en intressant bok. Trots allt ökar självdestruktiva beteenden bland unga radikalt i Sverige just nu, och det blir allt vanligare att barn och ungdomar skär sig eller utvecklar ätstörningar. Även fast jag haft detta beteende (men notera dock att jag aldrig skadade mig själv fysiskt, vilket jag är mycket tacksam för idag. Hade dock samma sorts mentala instabilitet som leder till självskadebeteende när jag var tonåring) - även fast jag haft detta beteende finns det massor jag lärt mig genom den här boken, och jag inser att kunskapen om orsakerna till att någon skär sig inte på långa vägar är så utbredd som den borde vara.

Jag känner minst tre människor som någon gång skurit sig. Hur många känner du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar