torsdag 16 oktober 2014

Nosferatu

Jag berättade för Tobias att den äldsta spelfilmen, från 1919 eller 1924 om jag inte missminner mig (1922 efter att jag kollat upp det), heter Nosferatu. Jag frågade om han vet vem Nosferatu är.

Tobias:
Ja. Vet du vem det är?

Jag:
Ja, jag har sett filmen också. Men vem är det då?

Tobias:
Det var någon som kom på profetior.

Jag (skeptiskt tonfall):
Tänker du på nostradamus nu eller?

Tobias (hånande tonfall):
"Nos-tra-damus"? Nostra-damus heter han faktiskt.

Jag:
Nostra-damus då. Jag gillar att du dissar mitt uttal när du inte ens visste vem Nosferatu är. Det är greve Dracula.

Tobias (stött tonfall):
Nosferatu är... Greve Ollonborre.

Jag:
Nice comeback älskling.


PS: tro det eller ej, men det här filmen är faktiskt sjukt obehaglig trots att det är en stumfilm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar